معرفی بعضی از مکان های تفریحی شهرهای مختلف ایران

   آقا این الوند عجب کوهیه ! همه ورزش های مرتبط با طبیعت توی این کوه جمعن ! قایقرانی هم خوب یکی از ورزش های مفرح مرتبط با طبیعته دیگه ... 

حالا این الوند درسته که دریاچه نداره اما از آبی که سرچشمه اش در الونده یه سدی درست شده که می شه توش یه کارایی کرد ... 

نه این که ما موافق سد سازی باشیم ها نه ! اون موقع که این سد رو می ساختن ما به دنیا نیومده بودیم که جلوشو بگیریم وگر نه به این جا ها نمی کشید ...

اما حالا که ساخته شده و از قضا آب الوند هم یجا جمع شده حیفه بی استفاده بمونه دیگه ... قایق بادی و شنا هم در این روز های گرم سال راه حل بدی برای فعالیت ورزشی نیست ...

چند عکس از سد همدان و کشتی آنجلیکا ! ببینید :


آنجلیکا ! قرار بود اول فقط در غار نوردی ازش استفاده کنیم اما سد دم دست تر بود ! 



کلاغ یالفان ! 




 

غروب سد و الوند ... 

 

 
     
     
 
 هفتم ... خرپاپ ...

    هفتمین صعود قلم با درایت و مدیریت دوستان خوبمان در کردستان و آذربایجان غربی با موفقیت پایان پذیرفت .  دیدار با دوستان جدید و هم نشینی با قدیمی تر ها زیبا ترین نغمه این برنامه بود که به زیبایی سراییده شد و دنیای مجازی مان دوباره رنگ دوستی های حقیقی را چشید ...

   اما ...

   دوستان عزیز، کوه نویسی کشور علی رغم رشد سریعی که از نظر کمی در سال های اخیر و به مدد دسترسی آسان به محیط مجازی داشته است در زمینه کیفی رشد چشمگیری پیدا نکرده است. وبلاگ های کوهنوردی بی شماری که تنها به مثابه دفترچه یادداشتی شخصی به جای تولید علم و آموزش تنها به ارایه گزارشهای تکراری و پیش پا افتاده می پردازند بی شمارند و به لحاظ کیفیتی پیشرفتی برای کوهنوردی و کوهنویسی به شمار نمی روند. هر یک از ما به نوعی صاحب رسانه ایم و کم یا زیاد قادریم در این زمینه موثر واقع شویم. این نیروی جوان و مشتاق و صاحب فکر و قلم دارای پتانسیل عظیمیست که چنانچه هدف دار و همگرا حرکت کنند، قادر خواهد بود تحول عظیمی در ارتقای زمینه های مختلف کوهنوردی ایجاد کند. این نیروی عظیم و عاشق، امروز به نقطه ای از کمال رسیده که می تواند در سطوح مختلف کوهنوردی به تنهایی مبدع و سازنده باشد  به این شرط که با برنامه ریزی و هدف مندی و به دور از فرد گرایی به حرکت درآید. افتخار ما کوهنویسان این است که قادریم بی هیچ وابستگی به سازمان و گروهی، خود گرداننده امور خود باشیم و در این مسیر کارگردانی کنیم و امروز با هم بودن و نه بر هم بودن، شرط رسیدن به این مهم است. رشد و بالندگی هر مجموعه ای مرهون تلاش تک تک اعضای آن است. چنانچه هر یک از ما به عنوان عضوی کوچک از این خانواده بزرگ بکوشیم تا به عزت و سربلندی این خانواده بیافزاییم دیری نخواهد کشید که خود به عضوی از این خانواده بودن افتخار خواهیم کرد.

    امروز کوهنوردی و کوهستان های ما بیش از هر روز دیگری نیازمند توجه و مراقبت اند. رسالت بزرگ ما به عنوان کوه نویس بایستی دفاع از حریم «کوهستان  و کوهنورد» با تمام جرات و جسارت باشد. آموزش، ایمنی و  نوآوری امروز باید سرلوحه کار همه ما قرار گیرد. قلم وقتی آبرو و اعتبار پیدا می کند که به جای تخریب، بسازد و بزاید  و در این راه تنها شرافت است که به قلم نیرویی می بخشد که از هر اسلحه ای کار ساز ترست.

   دوستان خوب کوه نویسم، امروز هویت کوه نویسی در ایران زمین به جایگاه واقعی خود نزدیکتر می شود. مربیان و پیشکسوتان، سرمایه گذاران وتولید کنندگان ابزارهای کوه نوردی، رییس و روسای هیئت ها و گروه ها و فدراسیون و ... امروز مجبورند برای کوه نویسی کشور جایگاهی قدرتمند قائل باشند و این بازخورد را به راحتی می توان در واکنش میان بعضی پست های وبلاگ های کوهنوردی به خوبی احساس نمود. این جایگاه و رسالتی که بر عهده ماست می تواند مثبت یا منفی باشد و تفاوت میان این دو چیزیست که به دست خود ما رقم می خورد.

 به عنوان کوچکترین عضو از خانواده کوه نویسان از همه دوستان خواهش می کنم : 

مثبت بیاندیشید و مثبت بنویسید،

دانش بسازید نه خبر،

تعریف کنید نه تخریب،

و در نهایت از کوهستان بنویسید نه بر کوهستان... 

 



طی این چند روز دوستان هم قلم گزارشات متعددی از این همایش نوشتند بنابر این تنها به چند عکس از زیبایی های کردستان بسنده می کنم :

روستای گزگسک ... مبدا مسیر ...


نجیب خسته ...


جاده ...


در مسیر ...


شب مهتاب خرپاپ ...


آبشار خرپاپ ...


سمندر زیبای کردستان ...


برف چال خرپاپ...


فرود ...


کانی گراوان ... چشمه ای که کوه شد !


دیدگاه مشترک ... این عکس رو دقیقا از یک منظر با فرامرز نصیری گرفتیم ! 

 


طلوع مهتاب ...

 


غروب گراوان ...

 


 


 
     
     
 
 روستای پالنگان و پیمایش دره تنگیور ...
این هفته گذارمان به روستای منحصر به فرد پالنگان در استان کردستان افتاد . روستایی پلکانی و زیبا با مردم دوست داشتنی و طبیعتی بی نظیر که بی شک خاطره ای خوش برای هر طبیعت گردی که گذارش به این جا بیافتد به یادگار می گذارد . 
تحقیق کوچکی در مورد این روستا کرده ام که در کنار تماشای عکس ها میتوانید از آن استفاده کنید : 

  
پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در 47 کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد ...

این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد.

رودخانه خروشان تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد آن را به دو قسمت تقسیم کرده است و خانه های روستا با سنگ و بیشترشان به صورت خشکه چینی ساخته شده است.

این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ های زیبای این روستا به نظر می‌رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی‌گردد.

روستا دارای گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهم‌تر بافت معماری پلکانی روستا است که دارای ارزش فراوان است.

روستای پالنگان افزون بر ۲۰ چشمه جوشان در دره تنگیور دارد که آب زلال و خنک خود را به رودخانه تنگیور می‌ریزند و آبشارهای حاصل از ریزش آب این چشمه‌ها بسیار دیدنی است.

رودخانه تنگیور که از میان آبادی می‌گذرد، بخش اعظم آب خود را از این چشمه‌ها که در فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ متری جنوب شرقی آبادی قرار دارند تأمین می‌کند و از همین رو آب رودخانه بسیار گوارا و خوش طعم است. رودخانه تنگیور بعد از گذر از آبادی در حدود ۱۲۰ متری غرب پالنگان به رودخانه پرآب سیروان می پیوندد.

به واسطه خصوصیات آب رودخانه تنگیور و این چشمه‌ها، بزرگ‌ترین مجتمع‌های پرورش ماهی در کنار این روستا ساخته شده است که بیشتر گردشگران به علت تازگی و نوع ماهی‌ها و همچنین قیمت مناسب آن برای غذا و همچنین دستاورد سفر به پالنگان، اقدام به طبخ ماهی در محل می‌کنند و اهالی این روستا بخشی از مایحتاج خود را از این رودخانه تأمین می‌کنند.

روستای پالنگان بسیار سرسبز و دارای آب و هوای بسیار مطلوب و دل انگیز در فصل‌های بهار، پائیز و زمستان است و از این لحاظ از دیدنی‌ترین نقاط استان کردستان به شمار می رود.

روستای پالنگان نزدیک به هزار نفر جمعیت دارد که مذهب اکثریت آنها سنی است و به لهجه اورامی صحبت می‌کنند.

با این که پالنگان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد اما به دلیل آسفالت بودن مسیر، در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا وجود دارد. فعالیت یک واحد شیلات در کنار روستا نیز باعث شده تا بهترین خوراکی پذیرایی از گردشگران طبخ انواع ماهی باشد.

عمده محصولات تولیدی مردم این روستا، گندم، جو و انواع مواد لبنی است. گیوه بافی، جاجیم بافی و موج بافی از مهمترین صنایع دستی پالنگان محسوب می‌شود. همچنین کشک محلی، گیوه و روغن جزو سوغات پرطرفدار پالنگانی هاست.

تابستان گرم و بهار معتدل پالنگان باعث شده که کوچ بهاری عشایر به ارتفاعات این روستا که با اجرای بسیاری از مراسم سنتی عشایر کرد مانند اجرای موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه همراه است گردشگران زیادی را به این روستا جذب کند.

مراسم مذهبی، عروسی، شب یلدا و خوش‌آمد گویی به نوروز در دوم اسفند نیز از مراسمی است که گردشگران بومی را به خود جذب می کند.

اسب سواری، گرزبازی، قل قلان و چاک چاک از بازیهای محلی پالنگان است که در ایام غیر کاری مانند پاییز و زمستان در اکثر کوچه‌ها و چشم اندازهای روستا برگزار می‌شود.

روستاهای تاریخی صلوات آباد بیجار، اورامان تخت، خسروآباد گروس، نوره سنندج، آوی‌هنگ و ژاورود غربی دیگر روستاهای هدف کردستان هستند که همگی دارای بافت قدیمی با معماری اورامانات هستند و تمام خانه‌های این روستاها به طریق سنگ چین ساخته شده‌اند.

تاریخ، تمدن و طبیعت این روستاها به همراه فرهنگ و آیین مردم آنها یکی از پتانسیل‌های بالقوه گردشگری در کردستان است که مسئولان گردشگری استان قصد دارند در کمترین فرصت آنها را به پتانسیل‌های بالفعل تبدیل کنند.

در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرقی روستای پالنگان در دره تنگیور و در محل چشمه‌های پرآب، قلعه‌ای به نام قلعه پالنگان قرار دارد که آثار و بقایای اتاق‌ها، آتشکده‌ها و پل‌های قدیمی آن نمایان است.




 
     
     
 
 کاشنبه !
کاشنبه نام سراب زیباییست در دامنه کوهستان معروف بازی دراز در غرب ایران ... این چشمه زیبا در انتهای جاده ای خاکی که از میان روستای کاشنبه به سوی صخره ها و جنگل های بلوط کوهستان بازی دراز کشیده شده از سر از خاک بیرون میاورد . متاسفانه منبعی برای توضیحات بیشتر در مورد کاشنبه پیدا نکردم در عوض چند عکس تقدیم نگاهتان می کنم :

جاده خاکی کاشنبه ...


دشت کاشنبه ...


گل جوی ...


چشمه بزرگ کاشنبه ...


صخره ها و بلوط ها ...


بازی دراز

 
     
     
 
 اولین برنامه 91 ...
چهار محال و بختیاری مقصد امسال ما در تعطیلات نوروزی بود ... زیبایی های طبیعت این منطقه بر کسی پوشیده نیست . در تمام مدتی که اصفهان دانشجو بودم حداقل ماهی دو هفته برنامه ای در این استان زیبا اجرا می کردیم ... اما یکی از برنامه هایی که شاید ساده تر از بقیه بود و هیچ گاه محقق نشده بود پیاده روی در حاشیه رودخانه زاینده رود بود . زاینده رود که پیش از رسیدن به اصفهان پیچ و خم های زیادی را می پیماید در فاصله روستا های ایل بیگی ، چمزین و ... تا پل معروف زمان خان به اوج زیبایی خود می رسد . 

پیاده روی چند ساعته در این مسیر مفرح و پر پیچ و خم برنامه ایست فراموش نشدنی که ابعادی به بزرگی   جریان آب در طول و امتداد  درختان قطور رو به آسمان دارد ... 

چند عکس ببینید : 







 
     
     
 
 گلین ...
     

    آخرین برنامه امسال با گلگشتی زیبا خاتمه یافت . دره ای بلند و صخره ای در مناطق گرمسیری بین سر پل ذهاب و گیلان غرب . گلين، همانطور که از نامش پیداست زیباست ...  گلين گردشگاهي است بكر و فرح انگيز كه دره اي پوشيده از درختـان گـوناگون با اناري معروف و رودي هميشه خروشان كيلومرها زيبايي و لطافت را به گردشگران هديه مي كند. در ميانه شهرستان گيلانغرب و سر پل ذهاب است . اين منطقه به شکل دره اي عميق و طويل ، رودخانه اي زيبا دارد که در ميان درختان سرسبز پنهان شده است . منطقه گلين داراي دره اي زيبا به طول حدود 40کيلومتر و عمق 400متر است . اين منطقه ازقسمتهاي تاريخي و قديمي نيز به شمار مي آيد. طبق روايات و انتشارات تاريخي زندگي در اين بخش قدمتي برابر با آثار تاريخي و اساطيري بيژن و منيژه در شهرستان سرپل ذهاب دارد. براساس روايات تاريخي در زمان حکومت بيژن در اين منطقه ، مردم اطراف دره از هجوم جانوران درنده به حاکم شکايت مي برند. گرگين برايپاکسازي اين دره اعزام شده که موفق مي شود امنيت منطقه را تامين کند و از آن زمان زندگي در اين منطقهجريان يافته است . اگرچه اين منطقه زيبا و تاريخي به سبب ناآشنايي مهجور مانده است ؛ اما زيبايي هايش چشم هر بيننده اي را به حيرت وامي دارد و شرايط استثنايي دارد. از اين رو با صرف هزينه هايي اندک مي توان از اين نعمت خدادادي به بهترين نحو بهره گرفت . جداي از شگفتي هاي طبيعي در اين منطقه آثار تاريخي متعددي نيز وجود دارد که عبارتند از :
1- کتيبه فرهاد (يا فرهاد کن) در 150متري پل شاه.
2- تاق روبه روي روستاي نجار که شامل چند پله ، يک حوض و چند گودال براي ذخيره مواد غذايي است.
3- قلعه گرگين با ديوارهاي قديمي ، يک حوض و يک کتيبه در نزديکي سرباغ گلين.
4- قلعه انجاورود (عظيم) شامل ديوارهاي متعدد که هيچ راه ورودي ندارد.

عکس های برنامه را ببینید : 

صخره های بلند تمام طول دره را احاطه کرده است ...

 


روستای نجار در میانه طول دره و آخرین روستای مسیر ... از این جا تا انتهای دره هیچ راهی وجود ندارد ! 

 


سنگ چین های بسیار مرتب و زیبا از مشخصه باغات منطقه است ...

 


چای دودی ! گلگشت بی چای دودی معنا ندارد ! 

 


حسن ختام برنامه : شنا در سراب آبگرم سرپل ذهاب ...

 


 
     
     
 
 پیمایش جنگل ابر ...

پیمایش کامل جنگل ابر از روستای ابر استان سمنان تا روستای شیرین آباد استان گلستان ... 

گزارش تصویری :





 
     
     
 
  درکش ورکش !

تنگ درکش

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 20 تير 1391برچسب:,

] [ 22:11 ] [ علی پروین زاد ]

[ ]