قلعه بختک شهر لیلان

 

قلعه بختك و قدمت تاريخي آن:

قلعه بختك محوطه ايي است در قسمت غربي شهر ليلان امروزي كه در مبداء ورودي ليلان از سمت غرب واقع شده است. قلعه فوق محلي است به شكل ذوزنقه كه مساحتي در حدود 100 هكتار دارد قدمت تاريخي قلعه را مي توان به دوره اشكاني و شايد قبل از آن مربوط دانست . در اطراف قلعه بختك ليلان تپه هاي باستاني زيادي وجود دارد كه كارشناسان ميراث فرهنگي تعداد ي ازآنها را ( نزديك به 55 تپه) در اطراف قلعه شناسايي و بررسي  نموده وبه ثبت ملي رسانده اند  كه از اهميت فوق العاده ايي برخوردارند و اكثر آنها را از نظر تاريخي به هزاره هاي اول دوم سوم و چهارم قبل از ميلاد و دوران تاريخي مربوط مي دانند آنچه كه از بررسي سطحي قلعه و متون تاريخي بدست مي آيد روزگاري اين قلعه نه تنها مأمن اهالي در مقابل تهاجمات بيگانگان بشمار مي رفته بلكه كانون توجه ديني  ايران و سلاطين ساساني بوده است  و چون  شهر شيز و آتشكده آذرگشسب را به اين مكان نسبت مي دهند در آن زمان  شهر ليلان در دوران ويژه ايي بوده ولي چون  در شهر ليلان حفاري علمي دقيقي بعمل نيامده بطور قطع نمي توان محل آتشكده آذرگشسب را به جاهاي دیگری نسبت داد .

 

شهر شيز : شهر شيز شهري است كه در منابع و مآخذ رومي "تبار مانيس" خوانده شده است كه مورخين اسلامي مقر حكومت آذربايجان را شيز دانسته اند وآتشكده آذرگشسب كه يكي از سه آتشكده ي مهم دوره ي ساساني است در شهر شيز واقع بوده كه نزد سلاطين ساساني بسيار مقدس بوده است . بنا بر نظر برخي باستان شناسان و دانشمندان داخلي و خارجي محل شهر شيز  را در ليلان كنوني مي دانند.

 

 

براي اولين بار در سال 1388 از طرف سازمان ميراث فرهنگي در ديوار بيروني اين قلعه از ضلع غربي مورد حفاري علمي قرار گرفت كه اطلاعات مفيدي از نظر علمي و تاريخي بدست داده كه اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد. در آن صورت برگهاي زرين ديگري بر تمدن ديرين ليلان افزوده خواهد شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 1 ارديبهشت 1391برچسب:,

] [ 19:19 ] [ علی پروین زاد ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه